dilluns, 5 de juliol del 2010

Complex Geogràfic






















M'he fixat que molts no-mexicans es refereixen a Mèxic com sud-amèrica.


I el cas és que sud-amèrica no comença a Tijuana si no uns quants milers de quilòmetres més avall, llavors, em demano el perquè d'aquest error.


De bones a primeres pot semblar que només es tracta d'un lapsus d'origen lèxic.


Vull dir, que si els Estats Units no fossin d'Amèrica si no, per dir alguna cosa, d'Obama, això no passaria.


Però resulta que el país que limita pel nord amb Mèxic es va apropiar del nom de tot el continent.


Per fer un símil, és com si França enlloc de dir-se la República Francesa fos la República d'Europa.


A més, quan hom diu "els americans" només es refereix als d'EUA, que reprenent el símil anterior seria com dir que "els europeus" només són els francesos.


Rumiant una mica més però em sembla que l'error no radica en el lèxic, o si més no, no només en el lèxic.


Posem per cas que Mèxic tingués un PNB com el dels EUA, llavors m'hi jugo un "chícharo" que ja ningú es referiria a Mèxic com sud-amèrica.

Segurament, fent l'associació nord ric, sud pobre; en el seu mapamundi mental molts visualitzen uns EUA allargats fins l'equador.


A molts mexicans que conec això de "ser" sud-americans els molesta però els no-mexicans que han comés el lapsus pensen que no n'hi ha per tant.


Posem per cas però que aquests no-mexicans que es refereixen a Mèxic com sud-amèrica fossin espanyols.


I posem per cas també que Espanya tingués un PNB vuit vegades inferior al francès.


M'hi jugo un "guisante" que "ser" africans tampoc els faria gaire gràcia.

7 comentaris:

  1. Aixetaire,

    El que no saps és que pels americans comença als pirineus ;-)

    hehe

    Pablo

    ResponElimina
  2. Per cert, a partir del Nus Mixteco, o sigui Chiapas i part de Tabasco, ja són Centre Amèrica i de fet Chiapas fins fa poc cada 100 anys signava un document on volia ésser part de Mèxic...

    Apa

    ResponElimina
  3. Fellah,

    Quan dius americans, tu t'hi inclous? :-)

    Cert que una part de Mèxic és Centre Amèrica, potser ho hagués pogut matisar.

    Salut.

    ResponElimina
  4. M'hi incloc depenen de l'entiment de la gent. Com diu el titu que em lloga l'habitació "Els americas de Estats Units d'Amèrica, som d'un pais que ni nom te".

    En aquesta no em vaig incloure, pero de que hi ha un petit riu al mig que ens separa, això ni què fer... Jeje

    ResponElimina
  5. Fellah,

    Molt bo això del país sense nom.

    No sé... només tractava d'entendre aquesta reacció que tenen molts mexicans.

    Salut.

    ResponElimina
  6. Clap clap clap!!!
    He de dir-te que estic molt d´acord amb la teva reflexió.
    A mi em sembla una mica lleig que es generalitze a els morenets com "sudamericans" perque ara es utilitza en un ton molt despectiu el términ.
    Sembla que ser sudamerican, es el mateix que no tenir estudis, haver vingut sense papers, que vols treballar de qualsevol cosa i tal.
    Jo he arribat a la conclusió, que la gent que no ha tingut la oportunitat de viatjar i coneixer Méxic, se ha quedat amb la imatge que els Estats Units venen. Entre altres cosas el que som un pais miserable i que portem armes sempre.
    Pero sempre hi ha bones persones que pensan una mica més en la sensibilitat del "morenet" i si que es preguntan d´on vens i no generalitzan.
    Moltes graciés por la aclaració :)
    (y perdona las faltas de ortografía, que estoy mejor en la parte oral del catalán, que en la escrita)

    ResponElimina
  7. Isa,

    Quant de temps... gràcies a tu per comentar i ànims amb el català.

    Salut.

    ResponElimina