dimecres, 26 d’agost del 2009

Cajeta is not dulce de leche

De tant en tant per dinar m'agrada passar per una botiga de productes rio platenses i em poso com el quico.

Em demano un pebete de milanesa, una empanada de carn picant, una altra de ceba amb formatge i de postre un parell de croissants amb dolç de llet.


Habitualment em passa que en demanar els croissants enlloc de dir "de dulce de leche" dic "de cajeta" i llavors la noia argentina que m'atén no m'entén.


Però, perquè dic cajeta enlloc de dolç de llet? i què és la cajeta? i el dolç de llet? Anem a pams.


Primer pam, què és el dolç de llet?


Segurament molts ja coneixeu aquest dolç tan popular a tota llatino amèrica ja que els argentins s'han encarregat de popularitzar-lo arreu.



















Es tracta de, fent via, llet amb sucre que s'ha deixat massa estona al foc i s'ha cremat. Un accident culinari deliciós.


Segon pam, que és la cajeta?


Potser el dolç de llet l'havíeu tastat amb un altre nom com arequipe o potser com a manjar que és com se'n diu a Colòmbia i Chile respectivament.


Doncs resulta que cajeta és el nom amb que el dolç de llet es coneix a Mèxic.


Amb això es responc a la primera pregunta ja que aquesta es la raó que fa que jo demani el dolç de llet com a cajeta, la mexicanitat que m'acompanya allà on vagi.


Però atenció, perquè aquí estic cometent un error.


La cajeta i el dolç de llet no són el mateix. Hi ha una diferència bàsica, la llet per fer la cajeta és de cabra i no pas de vaca.



















(veieu que hi ha una cabra a l'etiqueta?)

Això provoca canvis de color, sabor i textura. A diferencia del dolç de llet, la cajeta és força més intensa (ja ho té això Mèxic).


I ja per anar acabant, anem a fer un tercer pam.


Com ja us he explicat, quan li demanes cajeta a un argentí no sap pas de que li estàs parlant. Però ¿què passa si li demanes dolç de llet a un mexicà?


No fa massa estava berenant amb l'E, mexicana de soca-rel ella. Menjàvem pa torrat amb cajeta, quelcom ràpid de fer i deliciós de menjar.


El cas és que trobava que a la meua torrada li faltava una mica més de cajeta, golafre que és un, i li vaig demanar a l'E "¿me pasas el dulce de leche?".


L'E em va mirar amb una cara... jo desconcertat i sense consciència del lapsus comès només vaig saber dir "¿por favor?"


Llavors, molt enfadada, l'E em va contestar, "cajeta no es dulce de leche".


2 comentaris:

  1. Ahhhhhh!!!!!! ohhhhh!!!
    No conocía la diferencia entre ambas cosas. La cajeta me gusta, aunque mi hermano la comía en casa más que yo.. pero nunca le decía que no a un buen sandwichito de Bimbo con cajeta.. yummi!!!!
    Ay ya me antojaste, me compraré una cajeta :)
    Saluditos!!!

    ResponElimina
  2. Isa,

    Amb Bimbo, mmm que bó.

    Jo faig sandwitxos amb "maries" i les suco amb llet :-)

    T'ho recomano.

    ResponElimina